Een monitoring tool is een stuk software dat regelmatig gaat controleren of de componenten van uw IT infrastructuur nog correct werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

 

  • Servers
  • Netwerkapparatuur (switch, router, modem, firewall),
  • Opslagmedia (SAN/NAS, externe disks),
  • Beveiligingscamera’s en -recorders
  • Prikklokken en deuropeners
  • Randapparatuur zoals printers en MFP’s,
  • Industriële meet- en regeltoestellen, sturingsmodules, PLC’s, …

 

In principe kan alle apparatuur die op uw netwerk zit aangesloten, gemonitord worden.

Monitoring? Waar is dat nu voor nodig? Als er iets kapot is, zal ik het wel merken, zeker?

Ja en nee. U kunt bijvoorbeeld een IP-beveiligingscamera hebben die al maanden niet meer werkt. Dit merkt u helaas pas na een inbraak als u de camerabeelden wil gaan raadplegen. Met een monitoring tool had u, binnen de paar minuten nadat die camera uitviel, een e-mail of SMS bericht gekregen om u daarvan op de hoogte te brengen.

Ik kan een secretaresse toch ook elke dag eens op die camera laten inloggen om te zien of hij nog werkt? Dan weet ik het ook binnen de dag.

Uw secretaresse doet er pakweg elke dag twee minuten over om dat te controleren. 199 van de 200 keer gaat zij geen probleem zien en is die tijd dus verloren. We maken even een rekensom van hoeveel geld daar tegenover staat:

 

De bruto maandelijkse loonkost van uw secretaresse is pakweg 3.000 euro. À 22 werkdagen per maand van 8 uur per dag, is de kost per minuut 28,4 eurocent. Dat lijkt weinig, en ook als je dat per maand bekijkt (22 x 0.284) is dat maar 6,25 euro, dus die twee minuten kosten 12,50 per maand. Dit is echter slechts de kost van het controleren van één netwerkapparaat. Als u eens gaat tellen hoeveel apparaten u zou gecontroleerd willen zien, wordt dat maandelijks al een aardig bedrag.

Daarnaast is het de realiteit dat uw secretaresse op een bepaald moment die taak gaat laten liggen want ze heeft het druk met andere belangrijke dingen. Die camera doet het immers toch “altijd”, waardoor een dergelijke taak al snel als “onnodige paranoia” wordt beschouwd.

 

Het gaat verder dan dat

In sommige gevallen wordt er ook veel verder gegaan dan een eenvoudige ‘ping’ om aan het toestel te vragen “Ben je daar nog?”. Ook de toestand van subprocessen in complexere toestellen kan gemeten worden.

De “Services” of “software processen” die uw file-, mail-, SQL- en andere servers doen werken, zijn hier een mooi voorbeeld van. Faling en auto-recuperatie van een dergelijke service wijst veelal op een dieperliggend probleem, wat u niet altijd meteen doorheeft. Uw files ophalen duurt wat langer dan anders, maar “dat zal wel aan het netwerk liggen” is meestal de eerstgevonden verklaring. Zelfs een ‘Blue Screen’ en harde uitval van een server heeft u veelal niet door omwille van automatisch herstarten, tenzij u dagelijks in de log files van uw server gaat kijken. Wanneer het probleem langer blijft aanslepen, valt uw server op een zeker moment uit en start hij niet meer vanzelf op.

Op dergelijke momenten nog achterhalen wat het probleem was, wordt een zeer lastige zaak en kost u al gauw een paar duizend euro aan manuren van een extern IT bedrijf om die server weer aan de praat te krijgen. Hierbij bent u steevast data kwijt, aangezien u terug moet naar de stand van de laatste back-up (die u hopelijk dagelijks neemt…). Als het probleem vroegtijdig opgemerkt was geweest, kon u het wellicht nog verhelpen met een simpele ingreep. Zelfs al zou het een beginnend hardware probleem zijn, en zou er daardoor op dat moment een spoedmigratie naar andere hardware moeten gebeuren: dan heeft u wellicht nog de kans om een backup te nemen van uw data en instellingen. Uw “oude” server werkt immers nog.

Een investering in monitoring die u vandaag doet, kan u morgen een klein fiasco besparen.

Vraag daarom meer advies aan een professional.

U kunt ons bereiken op info@meetinthemiddle.be .

 

 

 

 

 

 

 

Het belang van monitoring